16 March, 2012

. Kisah 3 Hari

assalamualaikum

ini kisah yang berlaku pada eqa selama 3 hari ni. ya, badan eqa masih menggeletar semasa menaip entry ni walaupun telah berjumpa doktor..huhuhu

al kisahnya, kalau tak silap, ia berlaku pd hari rabu. ntah knp mood eqa tak brp baik pada hari tersebut. masa eqa baring-baring atas katil. diri eqa diselubungi rasa takut. sangat takut. tahu apa yg eqa takutkan? eqa takut mati. eqa mengarut? taaakkk.. ni apa yang eqa rasa. mgkin juga susulan kejadian yang berlaku akhir-akhir ni (eqa tak ber-kudrat nak ceita. sory)

jadi, tiba-tiba eqa rasa takut. eqa rasa, eqa bakal menghadapi saat-saat itu. dan sesungguhnya eqa tak bersedia. eqa mula menangis dan terus menangis. masa tu jugak, eqa tak dapat call si dia. eqa menangis dan menangis ketakutan. kawan-kawan, eqa sedar mungkin eqa banyak dosa. maka, eqa mahu terus diberi peluang untuk hidup bagi eqa perbaiki diri eqa, untuk menjadi insan yang solehah. 

eqa mula mencari teman untuk berbicara. org pertama yang eqa cerita adalah pd junior eqa (bakal ustaz, insyaAllah). saling tukar pendapat dan mendapatkan nasihat. namun, diri eqa masih tidak tenang.. sehinggalah semalam. sepanjang hari eqa menangis. eqa solat, eqa doa, eqa minta pada Allah, panjangkan umur eqa. eqa sangat tak bersedia. eqa betul-betul takut. paling kasihan pada si dia. sbb eqa selalu call si dia. dan si dia bersabar mendengar dan ada untuk eqa. sampai malam, ramai jugak yang eqa ceritakan tentang apa yang eqa rasa. eqa minta, mereka doakan, supaya eqa dipanjang umur dan supaya eqa tenang. semua menasihati eqa untuk tidak fikir bukan-bukan. tapi, eqa takut... selepas cerita pada kawan baik eqa, Alhamdulillah, eqa perasaan tidak selesa itu semakin jauh. dan eqa tidur, walaupun tak lena sangat sbb aswad berdengkur -____-"

pagi tadi, tubuh eqa masih menggeletar dan prasaan tu datang kembali. Ya Allah, kenapa dengan eqa ni? eqa berdoa kpd Allah. sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Mendengar. si dia juga, masih bersabar dan sentiasa ambil berat akan diri ini. sehinggalah, eqa chatting dengan seorang kawan eqa. eqa cerita pada dia tentang apa yang eqa rasa. eqa bgtau pd dia, "akak nak tengok tanda2 org yang bakal ..... tapi akak takut".. dan dia tolong tengokkan untuk eqa. siap kasi link. lagi eqa takut, ada tandanya, iaitu pada 100 hari, seluruh badan bergetar.. Ya Allah! dapat tak korang semua rasa apa yang eqa rasa? eqa betul-betul takut. tapi, kawan eqa suruh eqa buat pemeriksaan pada doktor dulu...

dan eqa pun pergi ke Hospital. nasiblah doktor perempuan. eqa nak bgtau dia, badan eqa menggeletar..tapi, suara eqa yang menggeletar..

doktor : kenapa nie? kenapa suara awak menggeletar??
eqa : (menangis).. jap jap.. fuhhhh~
doktor : awak ade masalah? takpe awak cerita dulu apa masalah awak
eqa : (eqa pun cerita badan eqa menggeletar dah 2 hari. mula start jadi masa eqa tetiba teringatkan pasal mati. eqa demam jugak )
doktor : awak demam, dan awak rsa macam nak mati??
eqa : tak doktor, bukan saya rasa macam nak mati.. tapi, perasaan saya. saya terasa seperti saya bakal.....
doktor : kalau mcmtu, ini tindak balas biasa sbb awak takut.. bla...bla..bla..

eqa ringkaskan cerita, eqa bgtau dia tentang senior eqa yang maut akibat terlibat dalam kemalangan jalan raya. dan mungkin eqa terlalu memikirkan. mungkin juga, eqa meletakkan diri eqa pada tempat arwah dan eqa merasakan bagaimana perasaannya itu. adakah eqa keterlaluan? dan eqa sedar, diri eqa banyak dosa. eqa sangat takut dan sangat tidak bersedia andai sudah tiba masa eqa..

doktor suruh eqa buat pemeriksaan darah dan tekanan darah. Alhamdulillah, eqa okay je. takde masalah. dan dia kata, eqa kena cari penyelesaian sndri, mengatasi rasa takut eqa tu. malah, doktor jugak suruh eqa kembali ke hospital jika eqa masih berkeadaan begitu dan akan dirujuk pada kaunseling..

kawan-kawan dan para pembaca,

keterlaluankah eqa? apa yang patut eqa lakukan? adakah sudah tiba masa eqa? kawan baik eqa bagi nasihat, yang ini semua kerja Allah, kita takkan pernah tau. tapi......kenapa eqa rasa mcmni? mungkin Allah nak menyedarkan eqa kan? tapi, masih berpeluangkah untuk menjadi seorang guru, seorang isteri dan seorang ibu kelak? eqa berdoa, kepada Allah. ya, eqa ingat Allah, eqa solat, eqa mengaji. eqa nak jadi lebih baik. eqa nak diberi peluang T____T

kawan-kawan dan para pembaca,
doakan eqa ye? doakan eqa panjang umur beserta kesihatan yang baik ye? eqa nak diberi peluang untuk berubah. eqa nak jadi cikgu, eqa nak jd isteri dan ibu. eqa nak jadi hamba yang solehah. eqa minta, semua doakan eqa ye.
Alhamdulillah, rasa takut agak berkurang. cuma, badan eqa masih menggeletar. mungkin sbb eqa tak makan tengahhari tadi dan muntah. eqa harap semua mendoakan eqa. ini luahan hati eqa. 

thanx for reading dan terima kasih kerana mendoakan yang baik buat eqa
hanya Allah yang dapat membalas jasa kalian

Waallahualam


8 comments:

farah_faya said...

mgkin chapix terbawa2 emosi ttg arwah senior meninggal kut tp x salah kita sbg umatnya berfikiran mcm tu..sbb bila kita igt mati, kita lebih dkt dgn dia..owg pun trsa lain juga bila dgr bakal jd ahli keluarga bsr sndr meniggal 2 hr lps..tp tu lg mengingatkan diri farah ttg dosa2 yg farah wat..so. jom kita sm2 berubah sikit demi sikit..walaupun x secara drastik..k?

Misz Mieza said...

Akak pun pernah kekadang datang perasaan takut tetiba. Takut mati. Takut kiamat. Dulu akak selalu dapat beberapa petanda berkaitan kematian & kiamat. Tapi sebab akak terlalu takut, so akak citer kat kawan2 rapat & family. Lepas tu dah x dapat apa2 petanda lagi lepas tu. Bila akak citer balik kat mak akak, mak akak kata apa2 petanda yang kita dapat x boleh diceritakan pada sesapa. Sebab kita akan hilang kelebihan tu once kita bagitau orang lain. Mak akak cakap lagi, apa yang akak alami tu adalah satu kelebihan yang Allah ta'ala bagi & tak semua ada kelabihan tu. So, skang akak da hilang kelebihan tu. Semua sebab terlalu takut. Ape pun, akak doakan yang terbaik buat eqa.. Sama2lah kita menyesali diri & memperbaiki segala kekhilafan diri.. Mudah2an diterima segala amal. =)

eqaira said...

@farah_faya
mungkin juga farah. sbb tak sangka. walaupun eqa tak rapat dgn arwah. tapi, eqa kenal arwah. pernah juga bercakap dengan dia. =(
insyaAllah, jom farah, eqa pun nak berubah jugak.. insyaAllah.. thanx farah, atas nasihat farah.. terima kasih sangat2

eqaira said...

@misz Mieza
kalau tak, mmg eqa nak diamkan. tapi, eqa terlalu takut kak. takut sangat, eqa kena luahkan. eqa perlukan sokongan dan doa dari kawan2. eqa akui, ini kali kedua. mungkin, eqa semakin tersasar dari landasan. mgkin ini cara Allah nak ingatkan eqa kan? doakan eqa ye kak. eqa menyesal, dan eqa harap, eqa tak ulangi sebarang kesilapan yang pernah eqa lakukan, insyaAllah.. amin.. moga Allah terima segala amalan kita dan kita sentiasa berada di dalam keredhaannya. amin... thanx kak mieja! ^___^

cikgue shafiq said...

alhamdulilah.. harap smua yg brlaku ni ada hikmahnya..^_^

bnyakkan berdoa, mnta tolong allah bg petunjuk n pelindung k..

take care eqa, i know u can face the problem, with all yo fren's help, insyaallah..>_<

eqaira said...

@cikgue shafiq

moga-moga, fiq.. aminnn

insyaAllah.. doakan eqa juga ye fiq =)

insyaAllah, you're my friends to. we are "shafiq & shafiqah".. remember? ^__^
thanx fiq

~UNA~ said...

InsyaAllah.. semua akan baik2 je.. =)
Eqa kuatkan semangat keyh...

Alhamdulillah Allah bagi petunjuk untuk eqa memperbaiki kelemahan yg ada dalam diri..

eqaira said...

@una.. InsyaAllah una..eqa pn harap camtu..eqa kuat! ganbatte ne!!

eqa bersyukur juga una. Alhamdulillah..thanx Allah..
trima kasih una... =)